Ženíšek: Současné Turecko do Evropské Unie nepatří

19.4.2017

Pokud by dnes stála Evropská rada před rozhodnutím, zda vůbec začít přístupové rozhovory s Tureckem, tak by je ani formálně zahájit nemohla, protože Turecko nesplňuje první z Kodaňských kritérií.

Ženíšek: Současné Turecko do Evropské Unie nepatří

(editovaný přepis rozhovoru s 1. místopředsedou TOP 09 Markem Ženíškem)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ovlivňuje výsledek tureckého referenda nějak zásadně Česko?

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

Z pozice České republiky, která je členem Evropské unie, určitě. Evropská unie musí k výsledku referenda v Turecku zaujmout jasné stanovisko. Přešlapávání na místě nebo vyhodnocování, co by se ještě mohlo stát, je přesně to, s čím Erdogan počítá, že jednotné stanovisko Evropské unie bude nějakou dobu trvat a mezitím si bude dělat a povídat směrem k Evropské unii, co chce. Evropská unie teď potřebuje, aby zaujala jednotné a srozumitelné stanovisko. Zatím jsme spíše svědky výroků nebo představ jednotlivých ministrů zahraničí sedmadvacítky, nikoliv jasné pozice ze strany Evropské unie.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Přicházejí různé názory českých politiků. Tady je v zásadě shoda hodnocení výsledků tureckého referenda. Je už dohodnutá jednoznačná pozice České republiky?

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

Institucionálně dohodnutá není, že by bylo usnesení ze strany Poslanecké sněmovny. Když sleduji výroky jednotlivých představitelů politických stran, tak se shodneme na zásadním - současné Turecko do Evropské unie nepatří. Pak se můžeme lišit v přístupu, jak to sdělit na půdě Evropské unie nebo jak silně zastávat toto stanovisko.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Takhle jednoznačně by to měla říct celá Evropská unie, že Turecko k nám nepatří? 

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

To není tajné. Pokud by dnes stála Evropská rada před rozhodnutím, zda vůbec začít přístupové rozhovory s Tureckem, tak by je ani formálně zahájit nemohla, protože Turecko nesplňuje první z Kodaňských kritérií. To je oblast právního státu, ochrany lidských práv a menšin a demokracie jako takové. Toto kritérium musí být vždy splněno předtím, než jsou oficiálně zahájeny přístupové rozhovory s potenciální kandidátskou zemí. Druhý důvod je, že se Turecko samo zříká členství v Evropské unii. Slyšeli jsme výrok prezidenta Erdogana. Třetí důvod je, pokud si vzpomeneme na období před deseti lety, kdy Turecko provádělo reformy směřující k naplnění Kodaňských kritérií, tak jsme dnes svědky, že výsledek nikam nevedl. I dnes je pozastaveno čtrnáct kapitol z pětatřiceti. Čtvrtá oblast je, že si v současné situaci neumím představit, jak by jednotlivé vlády Evropské unie doma vysvětlovaly, proč chceme právě Turecko v Evropské unii, když ono samo o to nestojí.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ministr Zaorálek řekl, že Turecko zůstává důležitým partnerem pro Česko i pro Evropskou unii a spojencem v Severoatlantické alianci. Je partnerem, nebo spíš někým nechtěným?

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

Turecko se samo zříká role členství v Evropské unii. 

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ministr říká, že zůstává partnerem.

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

Evropská unie tak, jak to vnímám já, by měla sama přijít s jasným postojem, co teď dál. Pokud se shodneme, že Evropská unie končí přístupové rozhovory Turecka do Evropské unie, tak by měla sama přijít s nějakou nabídkou dalšího vztahu. Jedna z oblastí může být podoba obchodních vztahů a spolupráce v oblasti boje proti terorismu nebo Islámského státu.

Daniel TAKÁČ, moderátor

V Turecku vzniká s největší pravděpodobností prezidentský systém. Ten je i ve Francii a Americe. V demokratickém světě existuje. Proč by to zrovna v Turecku měl být problém? 

Marek ŽENÍŠEK, 1. místopředseda strany, expert strany pro zahraniční politiku /TOP 09/

Turecké referendum je v podstatě pouze potvrzení stavu, který v Turecku již nastal nejenom po pokusu o puč v loňském roce, ale od nástupu Erdogana, kdy se stal z premiéra prezidentem. Kroků, které odporují standardům Evropské unie, byla celá řada. Změna ústavy není kopií prezidentského systému, tak jak ho známe třeba ve Spojených státech amerických. Vliv prezidenta v Turecku po změně by byl daleko větší. Srovnávat Spojené státy s Tureckem po formální stránce, i kdyby to bylo kopií prezidentského systému, je nešťastné. Ve Spojených státech nejsou zavřeni novináři za to, že něco říkají. Ve Spojených státech nikdo nevyhodil milion tři sta tisíc lidí ze svých zaměstnání, aniž by měli možnost odvolání.

Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 18. 4. 2017